Kako hrana vpliva na naše razpoloženje?

by | 06. 09. 2021
razpoloženje

Se sprašujete, kako hrana vpliva na razpoloženje? Odgovor je: zelo. Ko smo lačni, smo običajno nervozni. Po drugi strani pa se prenajedanje slabo odraža na naši postavi ter tudi pri psihološkem stanju, občutku krivde in žalosti. Znano je, da mnoge sestavine v hrani lahko izboljšajo ali poslabšajo razpoloženje.

Sladkorji v sadju

Sladkorji na možgane delujejo različno. Enostavni sladkorji, ki jih najdemo v sladkarijah, zelo hitro vstopijo v krvni obtok in izzovejo močno izločanje inzulina, da bi sladkor prišel do celic. Posledica tega je nenaden padec sladkorja v krvi, pri čemer se pojavi hipoglikemija, ob kateri se človek počuti razdražljivo, nervozno, zaspano, koncentracija pa oslabi. Po drugi strani imajo sestavljeni ogljikovi hidrati nizek glikemični indeks, počasi vstopajo v krvni obtok in ne izzovejo naglega izločanja inzulina. Glukoza v krvi počasi prehaja v celice, občutek sitosti pa traja veliko dlje. Zato obstaja priporočilo, da je najboljša hrana za možgane sadje, integralna žita, zelenjava, stročnice in mlečni izdelki.

Kaj je bolje?

Ob tem je treba opozoriti, da je bolje pojesti celo jabolko ali hruško kot pa stisnjen sadni sok. Kljub temu pa je sveži sadni sok v vsakem primeru boljša izbira kot industrijski, pri katerih se pogosto dodaja sladkor. Mnogim je znan spodbujevalni učinek kofeina iz kave ali čaja. Pri tem je zelo pomembno vedeti, da pozitiven učinek lahko dosežemo le, če ne presežemo priporočljivih odmerkov.

Folna kislina

Vitamini B-kompleksa imajo pozitiven učinek na zdravje živčnega sistema. Najprej je tu folna kislina, ki jo je veliko v zeleni listnati zelenjavi. Pomanjkanje folne kisline povzroči nižanje serotonina (t. i. hormona sreče) in s tem lahko pride do padca v razpoloženju. Vsebuje namreč kapsaicin, ki stimulira izločanje endorfinov, kar povzroči dobro razpoloženje. Seveda ne smemo pozabiti na čokolado. Ker vsebuje teobromin, feniletilamin, triptofan in kofein, spodbuja izločanje endorfinov in ustvari občutek dobrega počutja. Podobna situacija je pri uživanju banane ali piščanca. Vsekakor je treba paziti na zadosten vnos železa. Slabokrvnost pogosto izzove slabo prekrvavitev celic in s tem tudi možganov, zato se slabokrvne osebe počutijo utrujeno in zaspano. Za zdravje možganskih celic so zelo pomembne omega-3 maščobne kisline, ki se nahajajo v ribah severnega morja in v sardinah. Različna semena, mandlji in tofu vsebujejo večje količine tirozina, ki je potreben pri sintezi dopamina in drugih nevrotransmitorjev, povezanih z dobrim razpoloženjem.

Čemu se izogniti?

Alkohol pa upočasnjuje delovanje možganskih celic in vodi k nastanku depresije. Torej, poleg zadostnega spanca, sprostitve in smeha, je za dobro razpoloženje koristna vsa hrana, ki smo jo našteli, vendar se raje izognite sladkarijam, industrijskim sokovom in pijte dovolj vode. Prav tako za naše telo ni dobra hitra hrana, v kateri je ogromno nezdravih maščob in sladkorjev.

5 živil za takojšnje izboljšanje razpoloženja

Čokolada

Po čokoladi najpogosteje posežemo, ko smo pod stresom, a dobra novica je, da umirjenost, ki jo občutimo po nekaj kockah čokolade, ni placebo učinek. Snovi v čokoladi, posebej v temni, v zelo kratkem času zmanjšajo raven stresnega hormona kortizola, ki se množi v telesu ob številnih stresnih situacijah.

Špinača

Če komaj držite odprte oči, pojejte špinačo. Vsebuje folno kislino, ki zmanjšuje raven homocisteina, snovi, ki lahko poškoduje krvne žile in tako moti pretok krvi in hranil v možgane.

Jabolko in arašidovo maslo

Rešitev je v kombinaciji ogljikovih hidratov z beljakovinami ali maščobami. OH so odlični vir energije, ki hitro izgorijo, če dodate maščobe ali beljakovine, pa bodo upočasnile prebavo, nivo sladkorja pa bo še dolgo ostal stabilen. Najboljša kombinacija je jabolko z arašidovim maslom.

Losos

Zaradi velike vsebnosti omega-3 maščobnih kislin je losos dober za srce, te kisline pa lahko pomagajo pri depresiji, anksioznosti, jezi, razdražljivosti in podobnih stanjih. Poleg lososa bodo anksioznost uspešno odganjali tudi slaniki, sardine in skuše.

Zeleni čaj

Znano je, da čaji delujejo blagodejno na živčni sistem, pri tem pa je še posebej uspešen zeleni čaj, bogat s teinom, snovjo, ki nas pomirja in nam pomaga ohranjati hladno glavo in koncentracijo.

Čustveno prenajedanje lahko vodi v debelost

Foto: Drazen Zigic / Getty Images Plus via Getty Images