Meditacija: popolnoma nova pravila, ki jih je dobro poznati

by | 20. 08. 2021
meditacija

Zagotovo poznate občutek, ko se želite sprostiti, pa vam nikakor ne uspe. Dihate globoko, ležite mirno, želite osvoboditi mišično napetost in pustiti misli, ki vas preganjajo, vendar napetost noče in noče popustiti … Meditacija vam bo pomagala, da se boste sprostili.

Fabrice Midal, eden vodilnih zahodnih učiteljev meditacije, pravi: ”Spomnim se, da sta babica in dedek imela običaj nemo zreti v ogenj kamina. Ker sta bila komunista, sta se oddaljila od vere in duhovnosti. Čeprav sta bila daleč od mistike in nikoli nista slišala za meditacijo, so bili njunu večeri pred ognjem približek temu, kar jaz poimenujem meditacija. Za njiju je bila to vizija duševne higiene. Dejanje, ki je bilo naravno in hkrati banalno, pa tudi nepogrešljivo. Naravno, kot je hoja, gibanje, utrujenost …” Predstavljamo vam zlata pravila prav takšne meditacije – ne bo vam predstavljala še enega bremena ali naloge, ki jo morate rešiti.

1. pravilo

Prenehajte meditirati

Ustavite se, ne hitite, bodite v sedanjem trenutku in v svojem telesu, občutite svoj obstoj. Ne boste meditirali, a se vam bo zgodilo veliko stvari, sebi in svetu boste rekli ‘briga me za vse’. Za to ne potrebujete nobene posebne šole, ašramov ali mantre. Lahko sedete na tla, na blazino za meditacijo ali na stol. Ni pomembno. Edino, kar je pomembno, je položaj, v katerem sedite, držite se ravno. Če vas obsedajo misli, zvoki, različni telesni občutki, se ne mučite, da bi jih izklopili, niti jih ne odganjajte. Sprejmite vse, namesto da se nasilno distancirate od vsega.

2. pravilo

Dovolj je bilo poslušnosti

To velja pri meditaciji, prav tako pa na splošno v življenju. Mnogi ‘učitelji’ modrosti so neverjetno svobodni, njihovi učenci pa to niso – ker slepo sledijo njihovim pravilom. Neprekinjena poslušnost in spoštovanje pravil privede do tega, da ljudje izgubijo vero v lastno moč in razum. Pomembno je, da odločitve o svojem življenju izbiramo sami in da mislimo s svojo glavo. Meditacija pomaga, da ostanemo odprti za nepričakovano – na ta način bomo lahko videli rešitve, ki nam jih nudi lasten razum. Nadaljevali bomo z napakami celo življenje, ampak se bomo na ta način tudi učili. In kar je najpomembnejše – ne bomo zasužnjeni, temveč svobodni.

3. pravilo

Ni potrebno biti pameten

Fabrice Midal pravi, da veliko šol meditacije uči, da je modrost to, k čemur stremimo, in da biti modrec pomeni, da imamo neke vrste neprebojen plašč, ki nas ščiti pred nesrečo. To vam omogoča, da ste popolnoma ravnodušni do vsega. To, kar je resnično pomembno, je sprejeti sebe kot človeka v celoti, svoje želje, upe in sprejeti dejstvo, da imamo včasih vsega dovolj, da smo znervirani, jezni in žalostni. Ni potrebe, da smo zaprti v umetno ustvarjeni trdnjavi, daleč od resničnega življenja, ampak je pomembno, da smo del stvarnosti, ki je pogosto tudi dolgočasna in kaotična in nam ne dovoli, da ostanemo ravnodušni. Meditacija ni čarobna tabletka, ki nas uči modrosti, ampak pomeni pošteno in trdo delo na lastnih čustvih, ob tem pa moramo opazovati in sprejemati vso zmedo in bolečine.

4. pravilo

Ne osredotočajte se le na umirjenost

Gre za kult sodobnega časa. Vse je v hitenju, od nas pa se pričakuje, če ne že zahteva, da ostanemo zbrani. Je sploh realno ostati miren? Ne le, da služba, družba in okolje od nas pričakujejo, da smo umirjeni, moramo biti tudi nasmejani, kot da smo popolnoma brez težav, pa učinkoviti, uspešni, zadovoljni in srečni. Midal meni, da človek ne more nositi fasade robotiziranega ideala ter da je mirno morje nasprotno življenju. Zato se, ko meditirate, niti ne poskušajte umiriti – pravzaprav, ne poskušajte ničesar. Samo bodite srečni, da ste tu, da sedite v svoji sobi ali na travniku, da slišite avtomobile v daljavi, zvoke živali, napetost v križu, nič ne počnite – samo obstajajte.

5. pravilo

Ne bodite altruisti

Mihalj Čiksentmihalji govori o ‘flow’ fenomenu, o tistem čarobnemu trenutku, v katerem pozabimo nase, na svet okoli sebe, medtem ko delamo tiste stvari, v katerih uživamo ali tiste, o katerih smo od nekdaj sanjali. Prepustimo se svojim željam in strastem. Družba nas pogosto opominja zaradi tega in od nas pričakuje, da smo altruisti. In zakaj? Največja dela človeštva izvirajo iz želje nekaj narediti, saj je aktivnost tista, ki v nas sproža impulze, da se počutimo žive in srečne. Niso se stvari premaknile zaradi altruističnih občutkov posameznika. Pri meditaciji gre za to, da poslušamo sebe in smo odprti za vse, kar kane privreti iz nas.

6. pravilo

Aktivna meditacija

Midal predlaga aktivno meditacijo – v obliki hoje, medtem smo lahko v naravi ali pa si ogledujemo umetniška dela. Takšna meditacija nas spodbuja, da naredimo zase nekaj res oprijemljivega – nekaj, kar bo v nas prižgalo željo po preobrazbi. Čeprav smo v divjem svetu, smo v njem pogosto pasivni in prepuščeni samemu sebi. Pasivni smo takrat, ko smo z nečim zasedeni in dajemo vtis, da nekaj počnemo. Ko si dovolimo, da vse aktivnosti prekinemo, začutimo polnost vere v življenje in takrat smo aktivni. Meditacija nas uči čakanja, ki ni pasivno. Temelji na zaupanju – četudi ne vemo, kako se bodo stvari razpletle, ostajamo budni in odprti za to, kar se dogaja. Vzpostavljanje odnosa s svojo bitjo in življenjem je posvečena aktivnost, ki nas lahko potegne iz slepe ulice, v kateri smo se znašli.

7. pravilo

Zavedanje ni vedno potrebno

Ko vidimo prijatelja in mu pomahamo po tem, ko smo se za to odločili, smo to naredili zavestno. Kot da odnos s sosedom kot človeškim bitjem, razmeroma bližnjim, vsaj po oddaljenosti – ni osnoven za naš obstoj, temveč zahteva intelektualno obdelavo in zavest. Ko smo zavestni, imamo razlog da se distanciramo in tako prevzemamo nek nadzor. Tako pozabljamo na prisotnost in da moramo biti odprti za senzorične občutke – kar je za meditacijo ključnega pomena.

8. pravilo

Odmislite popolnost

Neuspeh v življenju je ne samo neizbežen, temveč tudi potreben – zaradi njega odrastemo. Budistični učitelj Jack Kornfield meni, da moramo paziti pri osebah, ki nikoli ne pokažejo svojih čustev, ki nikoli niso žalostni, nesrečni ali jezni. Takšni ljudje so po njegovem mnenju ali psihopati ali praktično mrtvi. Da bi si bili blizu z drugimi, moramo biti odprti in pripravljeni na tveganje. Ljudje imamo običajno empatijo do pomanjkljivosti drugih in do njihovih napak. Po drugi strani pa znamo biti do sebe tako zelo tiranski, da bi bili kaznovani, če bi se do drugih tako obnašali. Midal se je že kot mladenič ukvarjal z meditiranjem z željo, da bi postal boljši človek in da bi popravil svoje napake. Po petindvajsetih letih pravi, da se napake še vedno pojavljajo, a sedaj je njegov odnos do njih precej drugačen in vmes je izgubil ambicijo, da bi bil popoln. Če imamo velike zahteve do sebe, ni potrebe, da gremo v perfekcionizem. Z meditacijo postanemo bolj nežni do sebe, osvobaja nas okov sodobne družbe, v kateri je uspeh ena izmed glavnih sestavin za srečno življenje.

9. pravilo

Prenehajte iskati ljubezen

Midal pravi, da je beseda ljubezen precej obrabljena, spremenila se je že v pravi teror in pogosto privede do mnogih komplikacij. Predlaga, da uporabljamo bolj obetajočo besedo – dobronamernost. Bodimo dobronamerni. Sprejmimo ljudi takšne, kot so in si želimo za njih, da takšni ostanejo. Da občutimo, v kateri družbi smo lahko to, kar smo. Poskušajmo na polju ljubezni narediti korak k temu, da ugotovimo, ali nas obstoj nekoga bremeni, veseli ali bodisi izpopolnjuje. Prvi korak k temu je, da postanemo popustljivejši do sebe in do pričakovanj v zvezi ljubeznijo, ki jo iščemo ali dajemo.

10. pravilo

Ne trudite se vsega razumeti

”Po zakonih aerodinamike čmrlj ne more leteti, a on zakonov aerodinamike ne pozna, in leti,” je rekel izumitelj helikopterja Igor Ivanovič Sikorski, medtem ko je delal na teoriji ‘moč neznanja’. Želja, da vse razumemo ali da zbiramo dovolj podatkov o vsem, na primer ko iščemo službo, partnerja ali novo stanovanje – nas lahko odnese na napačno pot. Na primer, da ostanemo blokirani in onesposobljeni za kakršno koli odločitev. Veliko ljudi hodi na psihoterapijo, da bi razumeli svoje probleme, v upanju da jih bo to osvobodilo trpljenja. Pogosto se veliko naučijo, a v praksi bolj malo spremenijo. Meditacija nas uči, kako živeti z vprašanji brez odgovora, ki nas morebiti mučijo celo življenje, kako jih sprejeti, namesto da iščemo odgovore. Midal meni, da več ne napredujemo, ko poznamo vse odgovore. Čeprav težimo k temu, da smo seznanjeni z vsem, pa naša eksistenca ni matematična formula. Ko si nehamo želeti, da bi vse razumeli, takrat se vklopi naša intuicija. A ta ni neko ‘tretje oko’, ampak gre za akumulirano znanje, ki se ga ne zavedamo in ki smo ga pridobili skozi leta izkušenj.

Če želite meditacijo izvajati doma, imate na Youtube kanalih veliko posnetkov, eden izmed njih je tale za začetnike:

Poglejte tudi članek 5 jutranjih vadb za večjo produktivnost.

Foto: Antonio Guillem / Getty Images Plus via Getty Images