Raziskujemo: zakaj nas muči utrujenost?

by | 22. 10. 2021
utrujenost

Slabe življenjske navade, živčna napetost in določene bolezni so lahko vzroki za kronično pomanjkanje energije in utrujenost.

Aktivna populacija v sodobnih časih je razpeta med številne dnevne naloge. Nenehno morajo žonglirati med delom, družinskimi obveznostmi, nakupovanjem, opravljanjem hišnih opravil … Časa in prostora za rekreacijo, socialne stike, skorajda ni, to pa s časom negativno vpliva na našo duševnost. Zaradi tega je normalno, da pride do zasičenja, s tem pa občutimo velik padec energije, težko se osredotočamo in motiviramo za delo. A če se ti občutki tudi po dopustu ali ob spremenjenem življenjskem slogu, še vedno pojavljajo ali pa celo krepijo, je treba obiskati zdravnika, ki bo poskušal poiskati razloge za slabo počutje. Nekaj možnih razlogov pa je:

1. Slaba prehrana

Če želimo ohranjati stabilen nivo energije čez dan, moramo zaužiti zadostno količino kalorij, ki jih dobimo s hrano. Zato se ljudje, ki preskakujejo obroke ali pa imajo med obroki prevelike premore, večkrat soočajo s pomanjkanjem zanosa, sladkor jim ekstremno niha, to pa posledično pripelje do premajhnih zalog energije in utrujenosti. Te težave so lahko tudi posledica pomanjkanja določenih hranil, zato je nujno poskrbeti za zdrave in uravnotežene obroke. Nezadostna količina vode v telesu tudi sodi med možne povzročitelje utrujenosti.

2. Premalo gibanja

Dolge ure, ki jih preživljamo v sedečem položaju pred računalnikom vplivajo na prebavo, ki se upočasni, zato se začnejo kilogrami hitro kopičiti. Poleg tega je tako ravnanje zelo tvegano, povzroči lahko srčno-žilna obolenja, debelost, vpliva tudi na občutek izčrpanosti in izmučenosti. Odvečni kilogrami so namreč breme za telo, ki se mora tako veliko bolj naprezati pri vsakodnevnih fizičnih naporih (vzpenjanje po stopnicah, čiščenje …). To pa človeka še dodatno izčrpa.

3. Premalo spanca

Pomanjkanje spanca bodo najpogosteje občutili tisti, ki odhajajo v posteljo v poznih, nočnih urah ali pa tisti, ki spijo čez dan. Tak počitek namreč ni dovolj učinkovit, telo se v tem času namreč ne utegne regenerirati. Tudi uživanje večjih količin kofeina in energetskih napitkov ima lahko negativen učinek. Čeprav na kratek rok ti napitki stimulirajo naše možgane pa tudi telo, lahko ob tem povzročijo tudi niz drugih neprijetnih pojavov, recimo pospešeno bitje srca, glavobol, dehidracijo. Vse to pa vpliva na kakovost spanca in ruši naraven cikel.

4. Pogosta nervoza

Skrbi, povezane z denarjem, službo ali zdravjem so povzročitelj tesnobnih občutkov, kar je zelo slabo, saj ti občutki generirajo utrujenost, napetost v mišicah, težave s spanjem … vse to je rezultat prekomernega izločanja hormonov stresa kortizola in adrenalina.

5. Morda ste anemični

V nekaterih primerih je utrujenost tudi posledica anemije, diabetesa, težav s ščitnico, infekcije sečil, fibromialgije, težav v srcem, respiratornih težav …. Razlog za utrujenost se lahko skriva tudi v psihi, določene psihološke bolezni se tudi odražajo na našem počutju, anksioznost, depresije navadno zdravimo s psihoterapijo in s pomočjo anksiolitikov.

Kako ukrepati …

utrujenost dobro počutje

  • Prehranjujte se zdravo – jejte čim več zelenjave, sadja in žitaric, tako se boste izognili pomanjkanju ključnih hranil, vitaminov in mineralov, ki jih telo potrebuje za vsakodnevno delovanje. Ob treh glavnih obrokih zaužijte tudi dve malici, naj bo to sadje ali zelenjava, oreščki, energetska ploščica. Obroki naj bodo bogati z esencialnimi maščobnimi kislinami, ki skrbijo za normalno delovanje možganov in sladkor v krvi. Omejite vnos predelane hrane.
  • V posteljo pojdite vedno ob isti uri – tudi za konec tedna! Spite v mračnem in zračnem ter ne pretoplem prostoru. Odstranite vse morebitne vire hrupa. Uro pred spanjem se umirite, izogibajte se aktivnostim, ki človeka zdramijo – recimo treningov, gledanju napete nadaljevanje, delu na računalniku.
  • Pijte več tekočine – voda, sveži sokovi, smutiji so prava izbira. Alkohol pač ne!
  • Bodite aktivni, čeprav se vam ne ljubi – premagajte se, tudi če se vam zdi, da bi po službi najraje zaspali na domačem kavču, namesto odšli na sprehod, se osredotočite in izberite to drugo, bolj zdravo aktivnost. Gibanje je namreč ključ do dobrega počutja. S tem boste ublažili učinek stresa, pregnali utrujenost in dvignili razpoloženje. Dodaten bonus so seveda tudi izgubljeni kilogrami. Če se le da, se veliko gibajte v naravi, naravna svetloba pa tudi spodbuja izločanje še kako pomembnega vitamina D.

 

Kako vedeti, če ste odvisni od kofeina?

Foto: Nerudol / Getty Images Plus via Getty Images