Sladkor: miti in kaj je potrebno vedeti

by | 06. 01. 2021
sladkor

Sladkor spada na ‘črn’ seznam, ko govorimo o živilih, ki niso dobra za naš organizem, vendar imamo dobro novico. Našli smo vsaj štiri dobre izgovore, da ne izločimo ravno vsega sladkega iz prehrane.

Za začetek, obstajata dve pomembni stvari, ki jih morate vedeti o sladkorjih. Prvo, gre za spojine iz skupine ogljikovih hidratov. Drugo, ogljikovi hidrati predstavljajo primaren vir energije za vse funkcije, ki jih opravlja naše telo – le-ta daje energijo mišicam, še posebej možganom in živčnemu sistemu. Sladkor ima torej svojo upravičeno mesto v prehrani, pomembno je le, da ga uživamo na pravilen način.

Ne pretiravamo, če rečemo, da je sladkor v prehranski nemilosti, a je malo znano, da je prav ta pogonsko gorivo organizma, brez katerega ne moremo doseči energijskega ravnotežja. Prav zato popularne diete, ki popolnoma izločijo ogljikove hidrate, ne morejo biti dobre za organizem, ki išče vnos vseh hranil, tudi sladkorja. Z drugimi besedami, ravno to je odgovor na vprašanje, zakaj ste tako zagrenjeni, ko ste na dieti, med katero ne smete zaužiti sladkorja. Gremo lepo po vrsti. Obstaja več mitov o sladkorju, ki zahtevajo pojasnilo.

1 Nepredelani sladkor je bolj zdrav.

Res je, da minimalno obdelan sladkor (poleg meda in sirupa) vsebuje več hranil od belega sladkorja, a gre za zelo majhne količine, ki nimajo vpliva na zdravje. Za naše telo so vsi viri sladkorja enaki, dokler nam dajejo energijo. Telo preprosto prepozna monosaharide iz sladkorja in ne izvor, iz katerega je nastal.

2 Popolnoma izločiti sladkor iz prehrane.

Ne, ni treba. Večina nutricionistov se strinja s tem, da je to nepotrebna poteza, vendar previdno! Odrasla oseba ne bi smela vnesti več kot 25 gramov sladkorja dnevno (okoli šest kavnih žličk). Sladkor je pomemben za organizem, vaša izbira pa je, na kakšen način boste vnesli v telo teh šest priporočenih žličk.

3 Ne morete se izogniti sladkorjem v industrijskih izdelkih.

Niti to ni res. Mnogi izdelki imajo nizkokalorične ali ‘light’ različice, ena od njih je tudi Coca-cola. Pločevinka originalne Coca-cole ima le 144 kalorij z vsemi sladkorji, njena nekalorična različica Coca-cola Zero – nič kalorij! Če želite vzdrževati postavo, 144 kalorij ne bo preveč vplivalo na pridobivanje kilogramov, če je priporočeni dnevni vnos 2.200 kalorij. Če pa želite izgubiti kakšen kilogram, je edini zdrav način, da zmanjšate vnos kalorij za 500 na dan, hkrati pa se ne odrečete ničemur, niti priljubljeni gazirani pijači.

4 Sladkorji nas delajo ranljive za bolezni.

Raziskava, objavljena v ameriški znanstveni reviji za klinično prehrano ter preizkušena na 350.000 ljudeh v enem desetletju, je dokazala, da industrijski sladkorji niso povezani z večjim tveganjem za prehitro smrt, dokler ne pretiravate. Prekomerna uporaba sladkorja je lahko škodljiva za zdravje (kot nenazadnje katerokoli drugo živilo) in lahko vpliva na kilograme. Bistvo? En krof za vas ne bo poguben, niti ne bo vplival na vašo postavo, pet krofov dnevno pa bo neugodno vplivalo tako na vaše zdravje kot tudi na vaš videz.

Foto: Gulliver/Getty Images