Nespečnost in stres slabita pomnjenje

by | 02. 03. 2021
nespečnost in stres

Če želi telo normalno delovati, morajo naši možgani vsak dan obdelati veliko količino različnih podatkov. Kljub zapleteni nalogi, pa se naši možgani dobro spopadajo s temi izzivi. Pa vendar, ko pride do zasičenja, lahko to pripelje do težav s pomnjenjem oziroma do pozabljanja. Nespečnost in stres pa še dodatno slabita spomin.

Ta pojav, čeprav je zelo neprijeten, ni zaskrbljujoč, še posebej, če se pojavlja zgolj občasno. A če so težave s pomnjenjem pogoste, če oseba začne pozabljati, je treba poiskati razloge, zakaj prihaja do tega. Težave s pomnjenjem v sodobnem času v veliki meri povzročajo težave s spanjem oziroma pomanjkanje spanca, stres, preobremenjenost z informacijami, splošna preobremenjenost, včasih pa je pozabljanje tudi znak za demenco ali Alzheimerjevo bolezen. V najhujšem primeru brez pomoči medicine ne gre, pri lažjih težavah pa lahko pomagajo tudi zelišča.

KATERE RASTLINE POMAGAJO

  • Rožmarin

Uporabljamo ga kot začimbo, a odlično vpliva tudi na naše možgane. Ta aromatična rastlina je bogat vir antioksidantov, ki ščitijo možganske celice pred propadanjem. Deluje tudi sedativno in blaži stres ter živčno napetost, ki zelo vplivata na sposobnost razmišljanja in koncentracije. Rožmarin lahko uporabljamo na različne načine – svežega ali suhega (za pripravo čajev), lahko ga namočimo v olje ali kis. Le nekaj kapljic tega pripravka, ki ga razpršimo po sobi, nas lahko pomiri in sprosti.

  • Kurkuma

Kateri koli organ, ki je izpostavljen hudim obremenitvah, slej ko prej kloni in pojavi se vnetje. Tako je tudi z možgani. Kurkuma je začimbnica, sestavina karija, in v tem primeru je odlična pomoč, saj njena glavna sestavina – kurkumin – deluje protivnetno in zavira simptome, ki spremljajo vnetja. To potrjujejo tudi študije. V eni izmed njih so preučevali kandidate, ki so uživali veliko karija, izkazalo se je, da so precej bolj uspešni na testih kognitivnih funkcij.

  • Brahmi

Znana tudi kot bakopa je tradicionalna ajurvedska rastlina, ki regenerira, spodbuja vitalnost in spomin, zato sodi med rastline za dolgovečnost. Spodbuja izločanje hormona sreče, dopamina in serotonina, s tem pa blaži težave s spominom, depresijo in nervozo. Izboljšuje delovno sposobnost, zato je odlična za tiste, ki se soočajo s težjimi umskimi izzivi. Lahko jo uživamo v prahu, kapsulah, kot olje – pomembno pa se je držati priporočenih odmerkov. Lahko jo kupimo v lekarnah in prodajalnah zdrave prehrane.

  • Ginseng

Ta rastlina deluje kot vazodilatator, torej širi krvne žile, zato so te bolj prehodne in kisik lažje in hitreje prodira do možganov. Zato lahko to rastlino uporabimo tudi za izboljšanje koncentracije in spomina, še posebej pri degenerativnih boleznih. Pri nas je največkrat na voljo čaj.

SPROŠČANJE KORISTI MOŽGANOM

Če želite kar se da ublažiti in odpraviti dejavnike, ki povzročajo popuščanje spomina, v vsakdan vnesite nekaj novih navad:

  1. Izvajajte sprostitvene tehnike

Dokazano je, da aktivnosti, kot so recimo joga, meditacija, plavanje, vožnja s kolesom, ples in celo običajni sprehodi, blažijo anksioznost in pozitivno vplivajo na telesno zdravje, znižujejo krvni tlak, izboljšujejo kakovost spanca in sposobnost pomnjenja.

  1. Ukvarjajte se z umsko gimnastiko

Čeprav je za nekatere to zgolj zabava, pa so križanke, rebusi, sudoku odlična vadba za možgane. Pomagajo jim izboljšati hitrost obdelave podatkov ter izboljšujejo sposobnost analitičnega razmišljanja in pomnjenja.

  1. Na noč spite vsaj sedem ur

Spanec igra ključno vlogo pri procesih pomnjenja, saj lahko možgani ponoči obdelajo podatke, ki so jih pridobili v budnem stanju, in odločijo se, katere bodo zadržali v dolgoročnem spominu. Zato se pomanjkanje spanja negativno odraža na tem procesu. Nespečnost in stres pa še slabšata naš spomin.

  1. Jejte semena

Če želimo, da bodo možgani normalno delovali, jim moramo nuditi vsa potrebna hranila. Še posebej primerna so živila, ki so bogata z esencialnimi maščobnimi kislinami (ki so v ribah in semenih), ter vitaminoma B in D.

 

Foto: Getty Images via Guliver